Vrouwen in de overgang

Beweging en voeding in de overgang
Veel vrouwen in de leeftijd vanaf circa 45 jaar merken dat hun lichaam verandert. Dit is merkbaar aan het wat zwaarder worden ondanks dat er niet meer gegeten wordt of minder bewogen wordt.

De oorzaak ligt in hormonale veranderingen en een trager werkende stofwisseling. Deze veranderingen hebben te maken met de overgang.

De overgang brengt zowel mentaal als fysiek uitdagingen met zich mee. Op lichamelijk gebied wordt er meer vet opgeslagen op de buik. Dit komt door de toename van het mannelijke hormoon testosteron. De meeste vrouwen hebben ook last van vermoeidheid. Juist door te blijven bewegen ervaar je minder klachten.

Tijdens de overgang verandert de hormoonspiegel, je lichaam zoekt daarbij naar een nieuwe balans. De productie van progesteron en oestrogeen daalt en dat is niet zonder gevolgen. De vetverdeling verandert en de verbranding gaat op een lager pitje. Er moet dus meer bewogen worden en anders gaan eten om op gewicht te blijven. Daarnaast zorgt de daling van de oestrogeenspiegel ervoor dat je last kunt krijgen van spier- en gewrichtspijn. Daardoor kan sporten minder prettig worden.
Elance biedt vrouwen in de overgang daarom de gelegenheid om op een effectieve manier maatregelen te nemen op het gebied van voeding en beweging!

Waarom is beweging zo belangrijk?
Om diverse redenen is het juist in de overgang belangrijk dat je gaat bewegen .

De vetopslag op de buik is een van de kenmerken van het “metabool syndroom”; Dit heeft te maken met een stijging van het mannelijk hormoon Testosteron.
Het metabool syndroom geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Er is sprake van het metabool syndroom als de buikomtrek (te) groot is en daarnaast twee of meer van de volgende kenmerken:
• hoge bloeddruk, ongeacht of je er al voor wordt behandeld
• te veel bloedvetten: het triglyceridengehalte is verhoogd
• te hoog LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol)
• verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel of diabetes type 2

Ook vermindert de botaanmaak in de overgang. Dit komt doordat het oestrogeen afneemt. We spreken dan over ca. 15% botverlies. Regelmatig bewegen is zeer belangrijk voor de botopbouw en het botbehoud. Het risico is hoger als je erfelijk bent belast.
Bewegen helpt om de botafbraak te vertragen en daarnaast helpt om je spieren ( spierkorset) sterker te maken waardoor botten beter beschermd zijn.

Effectief bewegen
Elance biedt voor vrouwen in de overgang twee manieren om te bewegen: belast bewegen en onbelast bewegen. Bij belast bewegen wordt de aanmaak van spieren en botcellen gestimuleerd. Wij doen dit bij Elance door te bewegen in warmtecabines.
Bij onbelast bewegen wordt de aanmaak van botcellen niet gestimuleerd; wel zorg je hiermee voor soepele, stevige spieren, vergroot het de capaciteit van hart en longen en verbrand je er natuurlijk kilocalorieën mee. Bij Elance bieden wij dit aan door middel van de slenderbanken.

Voor iedere vrouw is er wel een passende manier om frequent te bewegen.

(Gezonde)Voeding is essentieel in de overgang.
Zoals gezegd is er tijdens de overgang vaak sprake van een aantal kilo’s te veel, met name rondom de buik. Je kunt onder begeleiding van onze voedingsdeskundige jouw voedingspatroon onder de loep nemen om zo te werken aan je gewicht. Wanneer u zwaar(der) overgewicht heeft kunnen wij ook de “Momentum”kuur aanbieden om in een relatief korte periode je stofwisseling te resetten en daarna te stabiliseren. Dit zorgt ervoor dat je in korte tijd behoorlijk wat kilo’s kunt kwijtraken zonder jojo-effect.

Bij Elance komen veel gelijkgestemde vrouwen. Hierdoor is de sfeer zeer discreet en bijzonder gezellig. Je kunt ervoor kiezen om individueel te sporten maar ook gezamenlijk kan er gesport worden. Naderhand is er altijd ruimte voor koffie en thee. Zo ontstaat er een gemoedelijke sfeer waarin gezelligheid en gezondheid gecombineerd worden. Bewegen, goede voeding en sociale contacten zijn tenslotte het meest plezierige medicijn voor lichaam en geest.
Wij plannen graag een gratis en vrijblijvend intakegesprek om je wensen en mogelijkheden te inventariseren!

Heeft u vragen of behoefte aan begeleiding rondom de overgang?
Voor andere vragen rondom de overgang verwijzen wij je graag door naar Anja van Woerdekom, Care for Women verpleegkundige en medeoprichter van De Hoofdzuster. Anja is gespecialiseerd in vrouwengezondheid en kan je ondersteunen bij verschillende vraagstukken. Je kan Anja bereiken middels onderstaande links:
www.dehoofdzuster.nl
www.careforwomen.dehoofdzuster.nl